Van saai en ontmoedigend naar boeiend en interactief: een werkende security awareness training

Jaarlijks of halfjaarlijks een presentatie bijwonen over veiliger online surfen – je kent het wel, het is niet bepaald het favoriete evenement van het jaar. Toch is het van groot belang voor managers en het bedrijf waar je werkt.

De reputatieschade en financiële schade bij datalekken zijn zeker niet welkom binnen elke onderneming, laat staan het besmetting van ransomware en CEO-fraude. Vandaar dat ondernemers het belangrijk vinden om een security awareness training te organiseren.


Een security awareness training bestaat de dag van vandaag uit het verzamelen in een zaaltje en het luisteren naar een lange PowerPoint presentatie. Ook zit de kans erin dat je naar een informatieve film moet kijken om alle uitleg te krijgen over veiliger online surfen. Als resultaat zijn medewerkers niet voldoende betrokken en fungeren ze eerder als een passief publiek die zich vervelen.

Kritische trainingsmethode

Iedere medewerker binnen de organisatie heeft andere behoeften, afhankelijk van hun functie en hun toegang tot gevoelige data. Eén security awareness training voor iedereen is simpelweg gewoon niet mogelijk. Toch wordt hiervoor gekozen en komen managers te kampen met beperkte resultaten.


Om dit tegen de vechten dienen managers kritisch te kijken naar een trainingsmethode om een gedragsverandering van hun medewerkers te behalen. 


In plaats van een jaarlijkse of halfjaarlijkse trainingsmoment te organiseren voor alle werknemers is het aanbieden van beperkte informatie op een regelmatige basis een goed alternatief dat efficiënter blijkt te werken. Het versturen van bijvoorbeeld grappige video’s, korte spelletjes, online trainingmodules en een phishing test op regelmatige basis heeft een grotere impact en blijft beter hangen bij elke persoon. 


Medewerkers kunnen kiezen wanneer ze tijd maken om de inhoud te bekijken en kunnen gevarieerder aan de slag. Omdat ze op regelmatige basis een klein stukje informatie krijgen wordt het een stuk gemakkelijker om deze informatie te onthouden en toe te passen. Bijvoorbeeld, heb je onlangs een phishing test gemaakt ga je direct aandachtiger zijn bij het bekijken van toekomstige e-mails. 


Medewerkers voelen zich tot slot meer aangesproken en kunnen op een actieve manier aan de slag. Op lange termijn werkt deze methode als één van de meest effectieve awareness training waarbij resultaten duidelijk op te merken zijn. 

Contacteer administratie
Contacteer support
Yubico-Logo-Small.png
YubiKey-5-NFC.png

OFFICIEEL YUBICO RESELLER

Sitemap
Bedrijf

IT-Assessment

Nieuws

Alerts

GDPR

Atera

MSP

 ©CloudCom BVBA         |          Zuidleiestraat 12 - 0b   9880 Aalter          |          

  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • LinkedIn - grijze cirkel