Nieuws: Vlot communiceren in tijden van thuiswerken

Wat vorig jaar in een minderheid gebeurde is dit jaar razend populair geworden – thuiswerken. Hoewel het verplicht thuiswerken snel van start ging enkele maanden geleden komt er meer bij kijken dan slechts de laptop/computer en scherm meenemen naar huis. Om het werken van thuis goed te laten verlopen zijn goede afspraken en een goede communicatie nodig.


Goede afspraken maken goede vrienden, en goede collega’s

Thuiswerken is anders dan het werken op kantoor. Niet alleen heb je minder materiaal ter beschikking zoals printers en je vaste telefoon, ook op vlak van vergaderingen en overlegmomenten is er een verschil. Vooraleer er van thuis gewerkt wordt is het een goed idee om een thuiswerk policy op te stellen waarin de gemaakte afspraken duidelijk gekaderd zijn en steeds raadpleegbaar zijn voor alle medewerkers. Indien er gewerkt wordt met een beurtsysteem voor het werken op het kantoor kan dit ook hierin verwerkt worden.


Een thuiswerk policy is pas af wanneer het goed gecommuniceerd wordt naar alle medewerkers. Ook het communiceren tijdens het thuiswerken speelt een grote rol in de productiviteit van iedere medewerker.


Sociale contacten onderhouden

Op het kantoor draai je je naar je collega of spring je eens binnen op hun bureau om een vraag te stellen. Tijdens het thuiswerken veranderd die basis communicatie. Om nu een vraag te stellen moet je een mail versturen of een bericht versturen in een chatprogramma.


Het is belangrijk om op voorhand met een vast communicatiekanaal te werken en om na te gaan dat je collega’s hier zeker ook mee werken. Dit kan bijvoorbeeld Microsoft Teams zijn waarmee je gemakkelijk berichten kan sturen naar collega’s en videogesprekken kan inplannen. Er zijn talloze communicatiekanalen om mee aan de slag te gaan. Eens een vast kanaal gekozen te hebben kan er regelmatig overlegd worden met collega’s en leidinggevenden om de werkzaamheden te bespreken. Het is misschien een goed idee om vaste dagelijkse/wekelijkse vergaderingen te hebben online om bepaalde onderwerpen te bespreken en om het contact te behouden.


Hoe vlot werkt u in tijden van thuiswerken?

Het vlot communiceren in tijden van thuiswerken speelt een grote rol bij de efficiëntie van alle medewerkers. Ben je geïnteresseerd in een communicatiekanaal binnen uw onderneming of heb je vragen over het aanpakken van de communicatie voor uw werknemers? Stuur ons een mailtje of bel ons via 078 150 655.



CONTACTEER ADMINISTRATIE
CONTACTEER
SUPPORT
Sitemap
Yubico-Logo-Small.png
YubiKey-5-NFC.png

OFFICIEEL YUBICO RESELLER

Bedrijf

 ©  CloudCom BV         |          Zuidleiestraat 12 - 0b   9880 Aalter          |          BE0883620708    

  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon