Een stage-ervaring bij CloudCom: Interview met Dries en Noah

Gedurende 6 maanden hebben Dries en Noah, studenten aan HoGent, hun stage gedaan bij CloudCom. Zij draaiden mee met onze helpdesk, werkten projecten uit en leerden wat de job van een Systeem-en Netwerk Engineer inhoudt. Tijdens hun laatste week bij ons hebben ze hun ervaring gedeeld tijdens een interview. Lees er hier alles over.


CloudCom: Jouw stage komt stilaan op een einde bij ons. Hoe zou je je stage beschrijven? 

Noah: Ik vond het een zeer leerrijke stage en een goede basis voor een eerste job of volgende opleiding. Het is een aanrader voor medestudenten.

Dries: In het begin vond ik het wat zoeken maar er was direct een zeer goede sfeer en ik voelde me welkom. Ik merkte dat ik direct ervaring begon op te doen. Bij CloudCom kreeg ik wat ik op school ontbrak. Bijvoorbeeld hands-on aan de slag gaan met netwerken.


CloudCom: Door Covid is je stage een beetje bijzonder geworden. Er was een afwisseling tussen thuiswerken en werken op het kantoor. Hoe was dat voor jou? 

Noah: In het begin vond ik thuiswerken lastig omdat ik het moeilijker vond om iedereen te leren kennen en mee te draaien met het team. Thuis was het vaak hetzelfde werk ook, namelijk verder werken aan mijn project. Vanaf januari kon ik wat meer afwisselend naar het kantoor komen waar ik mocht meedraaien met de helpdesk. De variatie was heel leuk en het was ook veel beter om face-to-face te praten met collega’s en op die manier uitleg te vragen. De barrière om hulp te vragen is veel lager face-to-face.

Dries: Thuis heb ik wat de collegialiteit gemist. Om 17u was ik klaar met werken en dat was het dan voor de dag, ik kon niet nog overleggen met collega’s. De dagen dat ik op het kantoor mocht werken was er echt een groot verschil. 


CloudCom: Je bent midden oktober gestart bij ons en hebt hier een goede 6 maanden kunnen meedraaien met onze helpdesk - hoe zou je je eerste maand bij ons vergelijken met je laatste maand bij ons? 

Noah: De eerste maand voelde wat aan als een trage start voor mij, voornamelijk door het thuiswerken. De laatste maand vond ik heel productief en mocht ik ook wat werken aan een aantal opdrachten.

Dries: In het begin was het meer een kennismaking met verschillende zaken: een dashboard maken, pc’s klaarmaken voor klanten, hardware klaarmaken, enz. In de laatste maanden mocht ik veel meer meedraaien met de helpdesk. Elk heeft een beetje zijn charme. Voor mij persoonlijk is het werken met hardware iets leuker want het is wat meer ‘behind-the-scenes’.


CloudCom: Je mocht ook mee op baan om on-site support te leveren bij een klant. Hoe was jouw ervaring?

Noah: Ik ben altijd al het type geweest die wat meer achter de schermen zit, maar ik vond het een leuke ervaring om on-site support te leveren. Er is een groot verschil tussen telefonisch contact en face-to-face contact. Face-to-face krijg je meer vragen van de klant en je moet je meer concentreren. Ik was zelf nog aan het inwerken op CloudCom dus ik kon nog niet op alles een antwoord of oplossing geven, maar ik werd ondersteund door Jani die wel vaker op baan is voor ondersteuning. 

Ik mocht één keer mee op baan en het bedrijf waar ik mee naartoe mocht was heel mooi en rustig. Je ziet hoe de klanten te werk gaan en als ze dan op een andere dag bellen heb je achtergrond informatie en zie je alles wat beter voor je. In een notendop, in het algemeen ga ik graag eens bij de klant, maar omdat ik graag achter de schermen werk is op baan gaan niet 100% mijn genre.

Dries: Ik mocht één keer op baan gaan met Jani. Ik vond dat een leuke ervaring want je kan alles fysiek opbouwen (je kan hardware plaatsen en alles instellen) en je kan de klanten face-to-face helpen.


CloudCom: In normale omstandigheden gaan we meer naar de klanten voor on-site support. Is dat iets dat je graag meer gedaan had?

Noah: Een beetje wel, het zou een extra boost gegeven hebben voor mijn zelfvertrouwen. Ik zou achteraf bijvoorbeeld minder vragen moeten stellen aan mijn collega’s.

Dries: Ja toch wel, ik wilde dat ik meer op baan kon gaan. Als ik wat meer weet over een bedrijf (klant) en kan zien hoe iedereen te werk gaat is het daarna gemakkelijker voor mij om telefonisch te helpen. Dat maakt het direct leuker werken ook.


CloudCom: Wat is volgens jou het belangrijkste dat je hier geleerd hebt? 

Noah: Op een beleefde manier calls afhandelen en ook stressbestendig zijn tijdens telefoongesprekken of als er problemen zijn bij een klant. 

Dries: Collegialiteit en weten wanneer iets serieus is en wanneer je even kan bijkletsen met collega’s. 


CloudCom: Is er iets dat je niet zal missen? 

Noah: Mondmaskers dragen op het kantoor.

Dries: Wij zijn als helpdesk voor veel mensen het eerste aanspreekpunt en worden soms bruusk aangesproken, ook voor problemen die niet gekoppeld zijn aan onze diensten. Ik zou het aangenamer vinden moesten de gebruikers rustiger contact opnemen. Ze worden tenslotte even snel geholpen. De collegialiteit helpt mij wel om dit snel te verwerken. 


CloudCom: Hoe zou je CloudCom beschrijven in één woord? 

Noah: Dynamisch. Er is altijd iets te doen en er steeds een goede flow. 

Dries: Groeiend. Hoe meer ik hier werk hoe meer ik zie dat er bijvoorbeeld meer klanten bij komen en dat er functies bij komen en dat is leuk om te zien. Het gaat hier ontzettend snel vooruit. 


CloudCom: Hoe zou je je stage beschrijven in één woord?

Noah: Vertrouwen. Ik heb hier twee redenen voor eigenlijk. Ik voel dat er vertrouwen is in mij omdat ik aan de slag mag met veel bedrijfstoestellen en permissies. In principe kan ik hier veel verprutsen (wat ik niet zou doen), maar het is leuk dat er vertrouwen is.
Als tweede ben ik vaak betrokken met calls, ik mag zelf denken hoe ik het probleem ga oplossen of wat ik kan proberen en mag zelf beslissen als ik de klant terugbel of een mailtje stuur als volgende stap. Dit allemaal is heel positief voor mijn zelfvertrouwen. 

Dries: Afwisselend. Ik heb hier gewerkt aan een dashboard, aan een Synology gewerkt, ik heb pc’s in elkaar gestoken en hersteld, ik heb klanten geholpen met bijvoorbeeld een wachtwoord reset en softwareproblemen. Het is echt een grote waaier, er is heel veel variatie. 


CloudCom: Hoe ervaarde je de sfeer binnen het bedrijf?

Noah: In het begin was ik zelf wat stiller, maar de sfeer was altijd goed. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik bij iedereen terecht kon. Vooral bij Jani en Robin voor de werking van de helpdesk, en bij Christophe en Jeroen kon ik terecht voor zaken die wat meer aandacht of een goedkeuring nodig hadden. Er wordt altijd goed gezorgd voor de stagiairs!

Dries: Zeer aangenaam. Van het begin was er een goede sfeer. Ik moest eventjes kijken in het begin om mij wat te integreren in het team en de sfeer, maar het zat allemaal heel goed. 


CloudCom: Wat is het plan nu? Ga je verder studeren of ga je beginnen werken?

Noah: Ik zou graag beginnen werken. Liefst in een klein bedrijf eigenlijk waar ik veel kan blijven leren. Als een bedrijf bijvoorbeeld opleidingen aanbiedt is dat zeker iets dat mij interesseert. Netwerken is ook iets waar ik graag nog meer in zou willen groeien. 

Dries: Ik ga beginnen werken en ben momenteel op zoek naar werk. Ik ben klaar voor de volgende grote stap en zou graag ergens terechtkomen waar er veel variatie is. Het maakt mij niet veel uit als het een groot of klein bedrijf is zolang er een goede structuur is. Als ik kijk naar wat Jani en Robin bij CloudCom doen is dat wel een functie die mij aanspreekt.

Bedankt voor jullie hulp Dries en Noah! We wensen jullie nog veel succes! CloudCom biedt ieder jaar een aantal stageplaatsen aan voor studenten uit verschillende opleidingen. Ben je op zoek naar een stageplaats? Lees hier meer over de stages die wij aanbieden.