Van een digitale uitdaging naar

een digitale strategie

Digitalisering is voor sommige KMO’s nog steeds een hele uitdaging. Dat kunnen we heel vaak koppelen aan de angst voor verandering en de angst voor het vertrouwen van de digitale wereld. 


Toch zal digitalisering tegen 2020 een prominente rol spelen. Er wordt geschat dat bedrijven voor 83% digitaal zullen werken. De transformatie naar een (gedeeltelijk) digitaal beleid brengt een aantal voordelen met zich mee alsook een aantal uitdagingen binnen de organisatie. 


Een aantal redenen dat zaakvoerders geven om geen digitalisering aan te gaan zijn:
1.    Digitale technologieën zijn te moeilijk om te integreren met bestaande systemen.
2.    We hebben geen budget om te investeren in een visie.
3.    Topbeslissers hebben geen specifieke doelen gesteld.
4.    We hebben onvoldoende IT-vaardigheden/personeel om nieuwe technologie te ondersteunen.
5.    Het is moeilijk om te bepalen welke oplossingen ons het beste zullen helpen.


Vaak wordt er binnen een organisatie een onderscheid gemaakt tussen verschillende afdelingen zoals productie, marketing, administratie, etc. Door het implementeren van een digitaal beleid vervagen de muren tussen de verschillende afdelingen. Hierdoor kunnen meer mensen samenwerken met elkaar.


Uitdaging
Een (grotere) uitdaging dat gekoppeld is aan digitalisering is het ontstaan van een shift in denken binnen de organisatie. Vaak komt er een verandering in de manier van werken waaraan werknemers even moeten wennen. Een verandering in mindset is altijd iets gevaarlijk omdat er binnen de organisatie steeds mensen zullen zijn die goed kunnen omgaan met verandering en mensen die dit niet goed kunnen. 


In dit geval is het handig om een aantal leidinggevenden te hebben die de implementatie van de verandering een beetje op hen nemen. Door dit te doen fungeren ze een beetje als voorbeeldfunctie en kunnen de mensen die moeite hebben met verandering opkijken naar hen. Wel is het belangrijk dat de voorlopers niet te ver voorop geraken.


Het proces van het implementeren van een nieuwe mindset is iets dat even wat tijd in beslag neemt. Het is belangrijk om een duidelijke en correcte communicatie met de volledige organisatie te coördineren. Hierin moet er gecommuniceerd worden waarom digitalisering belangrijk is voor de organisatie alsook wat de werknemers er aan hebben. Zij moeten ook een antwoord krijgen op de vraag “What’s in it for me?”


Strategie

Om op een efficiënte manier een digitale transformatie te realiseren is het een goed idee om te beginnen met kleine stappen en op lange termijn steeds grotere en grotere veranderingen te implementeren. Een voorbeeld hiervan is het gebruik maken van een digitale loonbrief. Dit is een kleine verandering die de manuele administratie verlaagt en gemakkelijk te ontvangen en bewaren is voor de werknemer. 


Een ander voorbeeld is om een bepaald systeem of proces te digitaliseren op intern niveau en het na feedback en verbeteren van enkele kinderfouten ook extern toe te passen, zoals bij klanten. 


Met digitalisering in het achterhoofd is het belangrijk om bij rekrutering van nieuwe mensen te onthouden dat skills omtrent digitaal savvy zijn belangrijk zijn binnen de groei van het bedrijf. Iemand die bereid is zijn digitale skills wat bij te schaven is natuurlijk ook een goede kandidaat. 

Als laatste zijn er enkele topdrivers voor bedrijfsleiders omtrent digitalisering, namelijk: 


•    Nieuwe klanten aantrekken 
•    De productiviteit verbeteren van de werknemers 
•    Operaties en processen stroomlijnen 
•    Kosten verlagen

 

Tot slot is de eerste stap richting digitalisering altijd de moeilijkste. Toch kan men bijna zeggen dat het noodzakelijk is om die stap te zetten om te kunnen overleven als bedrijf in de toekomst.
 

Contacteer administratie
Contacteer support
Yubico-Logo-Small.png
YubiKey-5-NFC.png

OFFICIEEL YUBICO RESELLER

Sitemap
Bedrijf

IT-Assessment

Nieuws

Alerts

GDPR

Atera

MSP

 ©CloudCom BVBA         |          Zuidleiestraat 12 - 0b   9880 Aalter          |          

  • Facebook - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • LinkedIn - grijze cirkel